Att ha färgernas samspel i åtanke vid planeringen av rabatter kan göra att hela kompositionen får ett extra lyft. I rätt sällskap kan en växts skönhet förstärkas, medan en olämplig granne kan försämra intrycket. Hur gör man då för att få till det? Som alltid med trädgård finns det inte ett sätt att göra på, utan som tur är väldigt många.
En rabatt kan vara vacker på olika sätt. Den kan till exempel vara uppbyggd av varma starka färger eller följa en sval pastellig färgskala. Beroende på vilket, förmedlas helt olika känslor till betraktaren. Det är roligt att arbeta med att skapa olika stämningar i olika delar av trädgården. Man kan skapa en romantisk hörna med rosa, blåaktiga och vita toner och en eldig hörna med rött, orange och starkt gult.
Att blanda alla de här färgerna på ett ett och samma ställe är svårare att få till. Färgerna förtar lätt varandras skönhet och skapar ett rörigt intryck. Men är man experimentsugen och beredd att ta misslyckanden på vägen, går det säkert att hitta nya omöjliga kombinationer som visar sig vara fullständigt bedårande. Att en del växter är vackra ihop upptäcker man inte förrän man provat i verkligheten. För den som vill vara säker på att snabbt få till en tjusig rabatt kan det dock vara bra att känna till lite om hur färger fungerar. Beroende på vilka färger man använder och hur de kombineras olika avståndsintryck, effekter och stämningar åstadkommas. Vackra färgkombinationer handlar inte bara om blomfärger utan lika mycket om bladen och barren.
Enköpings imponerande Drömpark, som har designats av den internationellt kände holländaren Piet Oudolf, kännetecknas av stora sammanhängande perennfält som ger en nästan ängsliknande känsla. På bilden syns en effektfull komposition med lammöron, Stachys byzantina ’Helene von Stein’, i förgrunden och bakom dem fält av fyra olika sorters stäppsalvia, Salvia nemorosa, som flyter in i varandra och skapar ett böljande blåviolett färgfält i effektfullt skiftande nyanser. De stäppsalvia sorter som används här är; ’Blauhügel’, ’Caradonna’, ’Ostfriesland’ och ’Rügen’. De enstaka enstaka mörkröda blommorna som syns till vänster i bilden är grekvädd, Knautia macedonica.
Större fält med en och samma färg
Flera plantor av en och samma växt ser mer imponerande och storslaget ut än enstaka växter. Det skapar större sammanhängande enhetligt färgade fält och bidrar därmed till lugn och harmoni. De olika växtfältens form och storlek kan varieras efter tycke och smak. Man ska dock se till att de blir sinsemellan olika. Det gäller att se till att ytor med en och samma växt blir tillräckligt stora. För de flesta trädgårdsentusiaster, inklusive oss själva, blir fälten lätt för små eftersom man vill få plats med så många olika växter som möjligt. Ett bra riktmärke kan vara att försöka hålla fälten någonstans mellan en kvarts och två kvadratmeter i yta. Helst ska man inte ha färre än tre exemplar av en växt.
Att en grupp ljusa växter uppfattas som större än en lika stor grupp med mörkare växter kan också vara bra att tänka på vid planering av rabattkompositioner. Om ditt mål är att mörka växter ska dominera med endast små inslag av ljusa blommor behöver du plantera de mörka i betydligt större grupper än de ljusa för att uppnå den önskade effekten.
Harmonierande färger ger lugn
Som med allt annat i trädgården, kan färgharmonier åstadkommas på många olika sätt. Ett är att välja en huvudfärg och sedan kombinera den med några närliggande färger. Helst ska man hålla sig till antingen den varma eller den kalla halvan av färgcirkeln. Till exempel kan scharlakansrött samplanteras med olika nyanser av orange och brunt. Olika toner av rosa tillsammans med vitt skapar en romantisk harmoni.
Att välja ut två färger som ligger en bit ifrån varandra på färgskalan och sedan binda ihop dem med en mellanliggande färg är en metod att skapa harmoni som man ofta kan se i engelska rosenträdgårdar, där ljust skära rosor genom grått bladverk sammanbinds med blå nepeta och lavendel. Grått, grönt och silver är färger som med fördel kan användas för att binda ihop och lugna ner en färgkomposition. Ett annat designknep är att ha en eller högst två färger som dominerar genom sin färgintensitet, men inte i yta, och sedan komplettera det hela med matchande mildare färger.
I vår idéträdgård på Ulriksdal Flower Show år 2004 använde vi en begränsad färgskala, med olika nyanser av grönt, lime, gult, blått, vitt och silver, för att skapa en harmonisk och samstämd rabatt. De små vita blommorna längst fram är vitblommande brunnäva, Geranium phaeum ‘Album’. Bakom syns daggfunkians, Hosta sieboldiana ’Elegans’, eleganta, blådaggiga blad som skapar en mild, men verkningsfull kontrast mot den japanska gyllenlönnens, Acer shirasawanum ’Aureum’, limefärgade blad. Vitmalörtens, Artemisia ludoviciana ‘Silver Queen’, silvriga bladverk, som syns till vänster, används för att binda ihop och mjuka upp rabattens intryck.
Glidande färgskala
Med lite eftertanke går det att komponera harmoniska rabatter med många färger från olika delar av färgspektrat. Knepet är att, liksom den berömda trädgårdsarkitekten Gertrude Jekyll (1843–1932), låta färgskalan på ett försiktigt och smidigt sätt glida från ena änden av rabatten till den andra. I sin 60 meter långa och drygt 4 meter breda huvudrabatt. hemma i den egna trädgården på Munstead Wood, lät hon färgerna mjukt glida från kalla blå och mörklila toner i rabattens ändar till varma starka färger i rabattens mitt. En komposition som ytterligare förstärkte lyskraften hos de kraftigare varma färgerna i mitten.
Det finns sällan plats för en fullständig komposition av det här slaget i en vanlig villaträdgård, men någon mindre variant av rabatt med glidande färgskala kan vara nog så effektfull. I en rabatt med glidande färgskala spelar sammanbindingsfärgerna grönt, grått och silver en viktig roll liksom även blommor med bleka toner av de inblandade färgerna.
I den ungefär 15 meter långa rabatten längs vår entrégång har vi låtit färgskalan glida från röda toner i ena änden till mer blå i den andra. Färgskalan varierar över året. Till höger en höstbild från rabattens röda del där en vingbenved, Euonymus alatus, bidrar med sprakande färg. Framför syns rosaröd blommande kinesisk kärleksört, Hylotelephium spectabile. Till vänster en guldgran, Picea orientalis ’Aurea’, som på våren bär skott med förtjusande guldgul färg. På bilden nedan entrérabattens blå del med blålila stäppsalvia, Salvia nemorosa ’Ostfriesland’, och himmelsblå kantnepeta, Nepeta x faassenii ’Six Hills Giant’, längre bak. Den rödlila låga växten emellan är rödfärgad klöver som tagit sig in som olovligt, men effektfullt, ogräs.
Kontrasterande färger ger spänning
Spänning ska komma i lagom portioner tycker de flesta och det gäller även färgkontraster i trädgården. Blir de för många slutar de att vara effektiva och blir de för få kan trädgården uppfattas som tråkig.
Möten mellan kontrasterande färger skänker en känsla av liv och spänning. Färgkontraster kan vara allt från små och milda till starka och kraftfulla. Skarpa kontraster skapar uppmärksamhet, fokus och får ögat att stanna upp, medan mjukare tillåter blicken att glida vidare. En rabatt som ska uppfattas som vacker och välkomponerad får inte ha för många enskilda effekter som drar blicken till sig. Därför ska starka kontraster användas betydligt sparsammare än de milda.
Komplementfärgerna – rött och grönt, blått och orange samt gult och violett – ger starka kontraster. Att skapa lyckade kontrasteffekter med komplementfärger kan vara knivigt och man får vara beredd på att det blir en del mindre bra kompositioner på vägen mot den blandning man blir riktigt nöjd med. Lättare blir det om man låter en av färgerna uppträda i svagare intensitet. Den blekgula jättedaggkåpan, Alchemilla mollis, ger till exempel fin kontrastverkan tillsammans med kraftigt lila toppklocka, Campanula glomerata.
Färger för olika ljus
Varma och starka färger kommer bäst till sin rätt i starkt solljus medan bleka färger och de som drar mot blått är vackrast i skugga och skymning. Växter i ljust blått och vitt kan skimra som pärlemor när mörkret sänker sig över trädgården. Då har de starkare färgerna sedan länge slocknat och fått träda tillbaka från den dominerande roll de hade mitt på dagen. Att kvällen är de bleka färgernas högtidsstund är något att ha i åtanke när du anlägger en rabatt bredvid kvällsuteplatsen. Rabatten med blommor i flammande gult och rött ska däremot, för att bäst komma till sin rätt, placeras där du solar mitt på dagen.
Färger ger olika avståndsintryck
Kalla blå, violetta och grå nyanser skapar djup och avstånd. De tycks befinna sig längre bort än varma färger. Att plantera växter i svala färger i trädgårdens utkanter är ett knep som kan användas för att få trädgården att verka större än den är. På samma sätt kan en tomt som är för långsmal, upplevas som kortare genom att växter med varma färger planteras vid kortsidorna. Om du vill dra full nytta av färgernas olika djupverkan för att skapa intryck av en voluminös rabatt ska varma färger placeras framför kalla och inte vice versa. På liknande sätt ger bleka färger ett intryck av större avstånd än motsvarande färger i starkare intensitet.
Att använda en enda färg
Enfärgade trädgårdar och rabatter är populära. Den främsta förebilden är Vita Sackville-Wests berömda vita trädgård på Sissinghurst. Även om vitt är den mest tacksamma basen kan vilken färg som helst användas. Med nyanser av en och samma färg åstadkoms en harmonisk enhet, en begränsad färgpalett framhäver också bladens form och textur. Oavsett vilken basfärg du väljer tjänar din enfärgade rabatt på att du lägger in någon enstaka blomma med kontrasterande färg. De vita växterna upplevs till exempel som ännu vitare om några få rosa eller ljusblå blommor smugit sig in ibland dem. På samma sätt förstärks intrycket av en blå plantering om där finns några inslag av blekgula eller krämvita växter. Förutom basfärgen är bladverkens nyanser viktiga inslag i enfärgskompositionen.
Utnyttja omgivande färger
Ett kompositionsknep är att välja en blomfärg som fångar upp nyanser i en växtgrannes blom- eller bladfärg. Tänk också på att det inte bara är grannars färger som samspelar utan även färger på husfasad, plattläggningar, möbler, staket och annat. Här kan du arbeta med harmonier och kontraster på samma sätt som med växterna.