Välkommen till en av Nordens mest enastående privatträdgårdar. Vi har glädjen att befinna oss på svensktalande Åland, hemma hos Titte Törnroth. Här bjuds vi på en fantasifull resa genom hennes underverk och samtidigt får vi reda på vad trädgård kan göra för själen.
Text och bild (2011): Dan Rosenholm
Innanför grinden delar sig entrégången, täckt med rött grus, i ett y. Den högra leder till bostaden, en klassisk röd stuga med vita knutar, byggd 1840. Den vänstra följer längs en uthuslänga, dess äldsta del är från 1607. Här på Åland kallas den här typen av byggnader för bagarstugor. Förutom bak användes de till tvätt i stora grytor, där fick tillfällig arbetskraft bo och dit flyttade delar av familjen ut på somrarna. Få finns kvar. I samband med det som i Finland kallas Stora ofreden, en konsekvens av Karl XIIs misslyckande i Poltava 1709, brändes de flesta gårdar och bagarstugor ner.
På en flaggstång vajar en vimpel, färgerna är blått, gult, och rött. Här på det svenskspråkiga Åland befinner vi oss i en av Nordens mest enastående trädgårdar. Välkommen hem till Nya Åland-journalisten och förre filmregissören Titte Törnroth och hennes make fotografen Seppo Sarkkinen.
Att gå i väggen
Det var åren kring millenieskiftet. Titte Törnroth arbetade i Stockholm som filmregissör. Åtta år hade hon tillbringat i Sverige, den viktigaste uppdragsgivaren var SVT. Till det kom ett stort filmprojekt i Helsingfors. Tusen bollar i luften, den sociala kompetensen i topp, spindeln i nätet, full gas framåt, så var det nog. Då slår kroppens nödbroms till. En klassisk utbränning. Viljan att krypa ihop i hörn tog över tillvaron. Huset och trädgården visade sig vara vägen tillbaka.
– Jag köpte huset under min tid i Stockholm, det var 1986, berättar Titte. Eftersom jag var frilans var jag ledig någon månad ibland, så det var min fasta punkt. I slutet av av 90-talet träffade jag Seppo och vi gifte oss år 2000. Han jobbade i Helsingfors, och det gör han fortfarande.
Titte hade två utbildningar bakom sig. Först tre år i Helsingfors på arkitektlinjen, men synen av färdiga arkitekter sittande vid ett bord med linjal skrämde henne. Hon ville ha rörelse och sociala kontakter, så det blev Dramatiska institutet i Stockholm. Arbetade på radio, följt av TV och film, sedan kom tvärstoppet. Vägen tillbaka, berättar hon, började med en bok, inte en sådan man läser utan ett exemplar av Fagus, trädet, som hon planterade. Sedan exploderade intresset.
– Jag började med trädgården innan jag kunde jobba. Tomten var på 6 500 kvadratmeter. Av det var 6 000 gräsmatta, det fanns någon bärbuske. Jag ville att gräset snabbt skulle bli hanterligt, jag avskyr gräsklippning.
Hon började i utkanten av tomten, där finns nu en damm i woodland-miljö. De första åren planterade hon, det mesta fick senare göras om men hon lärde sig betydelsen av anpassning till läge och växtplats. Sedan fortsatte hon i hörnen och längs kanterna och arbetade sig inåt.
Tidigt bestämde hon sig för att inte plantera efter hustyp, att strunta blankt i vad som anses passa till den röda stugan.
Nedslag i trädgården
I timmar kan besökare gå på upptäcktsfärd i Tittes trädgård, den tar liksom aldrig slut. Här får vi nöja oss med några nedslag i härligheten.
I öster, en bit upp från huset, mellan redskapsbodarna och växthuset, finns den rabatt som Titte tycker är allra mest lyckad. Nu i juli ståtar mastodontiska exemplar av funkian ‘Big Daddy’ under ett gammalt äppelträd. Vackert så det förslår, men skenet bedrar, verkligheten är ännu bättre:
– Under döljer sig vintergröna. De hinner få sina behov tillfredsställda på våren eftersom funkiorna kommer så sent. På höstarna tar jag bort funkiorna när de gulnat och blivit slemmiga, under avtäcks en vintergrön rabatt. Annars sköter den sig själv och är vacker året om.
Eldslandet kallas området i det nordostliga hörnet. Namnet har sitt ursprung från den tid då Titte brukade släpa dit kvistar att elda. Det är också hit kvällens sista solstrålar når. Utformningen är inspirerad av engelska tidskriften ”The Garden”. Där fanns ett reportage om ett hem med ett gult och ett rött trädgårdsrum. Titte blandade rött och gult i samma rum på det mest dramatiska sätt. Namnet, Eldslandet, passade fortfarande.
En bit ifrån boningshuset finns en av de elegantare dammar man kan hitta hos en privatperson, placerad synlig från köksfönstret. Formen är kantig, med räta vinklar. Trädäcket runt är svartmålat. Vatten strömmar ut över över en plåt som härstammar från en gammal kakelugn, brevlådefontän kallas konstruktionen. Ovanpå en upp och nedvänd vinlåda målad i samma färg.
I närheten står ett bord täckt av en grön vaxduk med himlen som tak. Bordet byggde Seppo av en bred planka han fått tag i. Stolarna är några billighetsvarianter de bestrukit i svart.
Sittplatser finns det många av, hela tjugo stycken. Titte poängterar att platser med skugga är viktigare än de med sol:
– Altanen mot söder är den sittplats vi använder minst, bara på vårarna, sommartid blir den för het. Men skuggplatser är jätteviktiga, de använder vi hela tiden.
Arbete och vila
Om trädgårdens omfattning och allt arbete som behövs säger Titte:
– Den är omfattande, trädgården. Jo, jag jobbar mycket i den. Jag blir så less på folk som tycker att trädgårdar ska vara arbetsfria. Men den stressar mig inte, jag längtar efter att sticka fingrarna i jorden. Sedan måste man komma ihåg att vi är två om den, jag har en man som är fotograf och han är också estetisk, kreativ och händig.
Hon gör alltid om när hon inte är nöjd:
– Det finns rabatter som jag gjort om fyra, fem gånger. Andra har suttit direkt. Det är så med växter, det hjälper inte hur mycket du än läser, allt måste alltid testas, men allt kan också förflyttas och allt kan förändras.
Men allt är inte arbete:
– Vi har 20 sittplatser i trädgården, sitter mycket, äter, dricker vin, flyttar efter sol, vind och skugga. Gör man vårarbetet riktigt ordentligt är det ett heltidsjobb. På hösten är jag däremot ganska lat.
Läs också Tittes sex viktigaste knep.